Dom over finalen


Da var det på tide å bedømme de 26 låtene som skal kjempe om
seieren, vel egentlig er det vel bare en håndfull av disse låtene som har en reel
vinnersjanse, men er du i startfeltet kan du i hvert fall teoretisk sett
fortsatt vinne og det er jury-finale så da må man levere varene i kveld også

Melodi 1 – Østerrike –

Lurer fortsatt på hvorfor i all verden har de bytta ut de kule voksne mennene fra videoen med slanke unge kvinnelige dansere? Dog skal de ha for irritert fengende melodi og for at de får gjort en gammel poet kjent igjen til ett utvidet publikum. Vokalt er det helt greit det vi hører.

Melodi 2 – Portugal –

Rødt er virkelig gjennomgangstonen her og de har kastet ut møblene fra nasjonale finale og valgt å bruke scenen i enda større grad. Det er heftig det som skjer på scenen, men føles kanskje litt gammeldags innimellom all den moderne musikken. Våre portugisiske venner får opp temperaturen i salen skikkelig en kald maikveld og det skal de ha takk for. Vokalt stødig er det også.

Melodi 3 – Sveits –

Endelig kommer det en ballade og vi kan se at noen har brukt penger på et vel regissert sceneshow. Dette er rett og slett lekket å se på og selv om det i det store og det hele ikke blir brukt veldig mye farger blir det en flott visuell opplevelse. Det leveres på det vokale plan og dette er enn av de bedre balladene i år spør dere meg.

Melodi 4 – Polen –

Så serveres vi sommerfølelse på scenen og jeg synes vår polske venninne klarer det på en ganske så effektiv måte selv på litt ustødig engelsk. Det er en sjarme og letthet i låten og hun er smart nok til å ikke utfordre seg selv vokalt og da blir dette til å leve med. Ordner noen en drink til meg, for låten er ikke så interessant og original da.

Melodi 5 – Serbia –

Vi seiler inn i et mer dystert landskap og heller ikke hos våre serbiske venner har de gjort så veldig store endringer fra den nasjonal finale. Men dette fremstår som kult, dog usikker på hvor mange som finner dette mer sært enn kult. Jeg finner vel også låten litt vel innadvendt også, men på en positiv og særegen måte. Dyster vokal gir vi pluss-poeng på i en slik låt.

Melodi 6 – Frankrike –

Neste gang du ser i ordboken vil det stå bak ordet lekkert – se La Zarra. Dette er så bra og relativt lekkert, men synes jeg at det funker til den store gullmedaljen. Vel, estetikken fra videoen er videreført med ganske bra eleganse til scenen og det funker sånn passe bra etter min mening. Men, vi får liksom ikke helt prikken over i’en på plass.

Melodi 7 – Kypros –

Noen har åpenbart ikke skulket den daglige turen til gymmen. Den kraftfulle balladen synes jeg fremføres på en fin og sterk måte. Men, som vanlig med masseproduserte svenske låter er det ikke plagsomt originalt. Uansett, det meste rettes av det faktum at det leveres så bra vokal og med så bra intensitet som dette og det skader sjelden at det fremføres av en kjekk kar.

Melodi 8 – Spania –

Årets kanskje aller mest etniske bidrag og man føler intensiteten i opptredenen langt inne i kroppen, for det er nemlig så intens den er. Jeg liker dette ganske så mye, men er vel redd for at de fleste vil føle at dette blir vel mye skriking og altfor lite skikkelig melodi. Dette kan gå alle veier, jeg frykter vel at de nedre regioner av resultatlisten får besøk av denne låten.

Melodi 9 – Sverige –

Dette er så classy og kunstnerisk og enestående at det nesten ser ut som om de andre bidragene ikke har gjort jobben sin. Det oser fortsatt vinner av denne låten. Jeg blir forhekset av låten og av artisten og hun synger upåklagelig. Klarer ikke helt å se hva eller rettere sagt hvem som skal ta skalpen på denne damen i ESC. Men, litt juks at de får bruke så lang tid til å rigge seg til på scenen da.

Melodi 10 – Albania –

Våre albanske venner leverer som nesten alltid på det vokale og i år er intet unntak. Og som bortimot faste leverandører av dramatiske balkan-ballader skuffer de ikke i år heller. Det blir stort løft i låten når tempoet skrus opp, og det er muligens det som tok dem til finalen. Det blir nemlig ganske så trivelig og festlig til slutt dette. Ikke verdens mest spennende låt dog.

Melodi 11 – Italia –

Jeg er jo en godt gift mann og burde ikke forelske meg i noen andre, men med Marco the man gjør jeg gladelig et unntak og faktisk tror jeg ektemannen min ville hatt forståelse for det. Det synges med en sånn intensitet at jeg bare må like det. Noen har åpenbart den egenskapen at de kan gjøre gull ut av hva det skulle være av musikalsk gråstein, dog denne låten er en edelsten av en låt.

Melodi 12 – Estland –

Endelig kommer det en låt som er an ganske så rett frem stor og kraftfull ballade som fremføres på en klassisk fin måte, uheldig nok for vår estiske venninne rett bak en enda bedre ballade. Dog, det leveres det med den rette intensiteten i forhold til låten og hun har en av årets beste og sterkeste stemmer uten tvil. Men, i en låt som ikke hadde skadet å være hakket mer original.

Melodi 13 – Finland –

De som trodde dette skulle bli en heftig sak på scenen kan slappe av, det blir det. Her er det masse energi og produsenter av paller har endelig fått sitt produkt frem i underholdningsbransjen. Denne karen har absolutt ikke meldt seg ut av tet-kampen, her er det finsk sisu så det holder og mer til. Herlig galskap til tross, han får nok trekk for litt svak vokal hos noen. Uansett, er det en svensk skalp han skal ta før kvelden er over?

Melodi 14 – Tsjekkia –

Tilbake da farge-TV var forholdsvis nytt het det at rosa var en behagelig farge å bruke på kostymer. Våre tsjekkiske venninner ser ut som en gjeng med sekslinger og har de lagd et flott show som understreker låtens innhold, uten at man helt skjønner hva de synger om. Vokalt greit, men låten blir litt for rotete til at jeg faller helt for den og jeg er ikke sikker om fargen rosa utstråler styrke tilstrekkelig.

Melodi 15 – Australia –

Det musikalske 80-tallet banket på og vi slipper dem så gjerne inn med elektro-rock er en genre som er både tøff og fengende. Vokalisten leverer varene og da blir det lite å klage på. Men, de pøser vel muligens på med litt for mye på scenen, og det kan høres ut som om de ikke helt har bestemt seg for hvilken type låt det skulle sende så de tok litt av hvert. Og hvilken 80-talls artist er det stemmen til vokalisten ligner på, det lurer jeg på.

Melodi 16 – Belgia –

Denne låten er fengende så det holder og jeg synes også at vår belgiske venn nesten klarer å ha samme energinivå i fremføringen som den er i låten. Og en fryd at han tar frem koristene sine på scenen der de hører hjemme. Og med så mange flotte vokalister på samme scene må dette bare bli likandes vokal, med masse sprut. Vi må ha med en homse-disco-låt hvert år, det tar ingen skade av.

Melodi 17 – Armenia –

Psykedeliske farger skal åpenbart få oss fanget inn til å like dette, og det er noe forførisk med dette. Inntil det plutselig kommer en rap-del som går over til ett danse-break som ødelegger en god smule. Heldigvis dras tempoet ned igjen, dog ikke nok til å gjøre det til en av de bedre låtene denne kvelden. Flott vokal, og det trengs, låten virker anstrengende å synge.

Melodi 18 – Moldova –

Endelig kommer etno-låten som må være med år som får de fleste av oss til å tenke på det vi ser på som grunnfjellet at ESC-låter. Her får vi store doser av både musikk, klær og hårfrisyrer. Tilfeldighetens tilstedeværelse gjør at den synges rett før det landet mange antagelig hadde trodd denne låten var fra. Passe intens vokal må det være i en slik låt og det er det nesten, den er litt vaklende til tider.

Melodi 19 – Ukraina –

En av de kuleste låtene visuelt i år og det skader jo ikke at låten er ganske så kul den også. Det er en styrke og underliggende dysterhet som gjør denne låten storslagen i mine øyne. Tror vel de også har de kuleste mannlige kostymene i kveld. Men, tror vel ikke låten har det nødvendige momentum i seg til å vinne, til det er den vel litt for anonym i manges øyne.

Melodi 20 – Norge –

Dette ser fetere ut enn det gjorde i norsk finale, men opptreden har ikke akkurat gått på en fetekur. Jeg liker at det kommer mer farger inn mot slutten, men hadde kanskje ønsket at låten hadde stått enda mer ut i forhold til den norske finalen, oppgraderingen ble ikke så stor som jeg kanskje hadde håpet, men gud bevare det ser fett nok ut. Og hun synger ganske så fantastisk og leverer varene nesten til tusen, dette får så absolutt karakteren bestått. Og hun oser selvsikkerhet på scenen, da ser man alltid bra ut og da fortjener det det toppscore.

Melodi 21 – Tyskland –

Hardrock-låten i år og for en skap-hardrocker som meg funker dette nesten som bare juling. Dette er så røft og tøft slike låter skal låte og elsker miksingen mellom røff vokal og den litt nedtonete vokalen i deler av låten. Kjekt med noe som blåser ut ørevoksen i blant, men jeg synes vel at vokalisten har en litt flat og intetsigende vokal til tider. Og låten er litt rotete etter min smak også.

Melodi 22 – Litauen –

Vokal-sterke store låter fra det utvidete ballade-landskapet er det alltid med en god del av. Vår litauiske venninne får plass til melankolske undertoner før vi får ett anslag av gospel som løfter låten det også. Upåklagelig og sterk vokal trekker opp pluss det faktum at koristene er med på scenen som de burde vært på alle bidragene. Og, nok en gang klarer en god vokalist å få en musikalsk gråstein til å skinne ganske så bra.

Melodi 23 – Israel –

Her starter låten med en smart bruk av en lysboks før låten tar av og blir mer dansevennlig. Reagerer litt på heftig bruk av korister på bånd og fremvisning av fem dansere uten mikrofon. Og nei, jeg vil høre deg synge, ikke se deg vrikke rundt på gulvet med danse-spasmer. Joda, damen kan synge ganske bra hun, men dette blir litt mye skrik og lite ull til slutt og slike opptredener drar konkurransen vi elsker i feil retning spør dere meg, det siste minuttet av låten kommer alt det vokale fra et lydbånd, ikke fra artisten.

Melodi 24 – Slovenia –

Alle de låtene som hadde andre språk enn engelsk i seg gikk til finalen fra semifinale 1. Og våre slovenske venner fulgte opp den bedriften med å komme seg til finalen. De har et energinivå som passer til låten og såpass masse sjarme og trøkk i låten at dette kan falle i smak hos tilstrekkelig mange. Og vokalen er upåklagelig i mine ører. Hvis det noen som heter feelgood-rock må det være dette.

Melodi 25 – Kroatia –

Årets gærneste låt har inntatt scenen og de som forventer galskap får en overdose av det her. De fleste overdose er av det negative slaget, men denne får vi bare akseptere. Jeg synes hele fremføringen oser av en kreativ galskap som faktisk skjuler et alvorlig budskap. Alltid kjekt å se menn på min egen alder ta slik, min drøm om ESC-deltagelse kan kan kanskje tas frem igjen. Vokalt er det innenfor.

Melodi 26 – Storbritannia –

Som siste deltager ut i finalen er vi i hvert fall sikret en avslutning med høy party-faktor. Litt synd for hjemlandets håp at hun fremstår litt usjarmerende og ikke definitivt ikke helt på høyden vokalt heller. Dette kunne blitt en banger av en avslutning med den rette artisten, nå blir det heller slappe greier. Men, publikum i salen tar nok av likevel og dem om det.

Jeg heller vel mot at det blir våre svenske venner som tar seieren hjem, men blir absolutt egentlig mer glad om Finland, Frankrike eller Italia gjør det.

Norge kan absolutt sikte mot sin beste plassering på lenge, opp til førsteplassen er nok distansen for stor er jeg redd, men Alessandra har fortsatt ett døgn og av og til kan man ta dem på en langspurt.


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *